Cel i oczekiwane efekty prac:
Rozpatrując proces doskonalenia organizacji (restrukturyzacji, wprowadzania zmian organizacyjnych), należy wziąć pod uwagę szereg czynników, takich jak:
dynamika, burzliwość, turbulencja otoczenia, w którym funkcjonuje organizacja,
wymagania stawiane przed organizacją i jej pracownikami przez wybraną strategię i cele,
kultura organizacji i kompetencje menedżerów, jako podstawy sukcesu w dostosowaniu przedsiębiorstwa (system organizacji i zarządzania to wg naszego podejścia system socjo-techniczny, cechujący się zależnością od tzw. miękkich czynników zarządzania).
Zgodność powyższych elementów jest elementem decydującym o powodzeniu każdego procesu restrukturyzacji.
Wdrożenie jakichkolwiek zmian organizacyjnych i skuteczne prowadzenie procesów restrukturyzacji wymaga więc wsparcia narzędziami wpływającymi na zmianę kultury organizacyjnej jednostki.
Kwestia budowania kultury organizacyjnej nabiera dodatkowego znaczenia w sytuacji integracji organizacyjnej jednostek (obszarów organizacyjnych lub całych przedsiębiorstw), które dotychczas funkcjonowały w sposób niezależny od siebie (dotyczy to zarówno wdrażania procesowych mechanizmów współpracy różnych komórek organizacji, jak i łączenia przedsiębiorstw w drodze fuzji, przejęć lub budowy grup kapitałowych).
Podsumowując, celem prac doradczych związanych z budowaniem proefektywnościowej kultury organizacyjnej jest:
Wspieranie/wdrażanie zmian organizacyjnych oraz procesów restrukturyzacji.
Poprawa efektywności funkcjonowania organizacji (wzrost produktywności w drodze poprawy współpracy oraz lepszego przepływu decyzji i informacji).
Integracja organizacyjna grup kapitałowych.
Dostarczenie informacji dla potrzeb kreowania strategii zarządzania kapitałem ludzkim (zarządzania rozwojem pracowników).
Poprawa klimatu organizacji oraz satysfakcji pracowników przy jednoczesnym wzmocnieniu ich proefektywnościowej postawy.
Poprawa wizerunku pracodawcy, lepsza identyfikacja pracowników z organizacją, rozładowanie sytuacji konfliktowych.
Podniesienie kompetencji osobowościowych i rozwój pracowników (doskonalenie stylu zarządzania, poprawa radzenia sobie w sytuacji stresowej, poprawa zdolności w zakresie komunikacji, kooperacji, wzrost zaradności społecznej i asertywności).
Zakres prac:
Zakres każdego projektu dostosowywany jest indywidualnie do specyficznych potrzeb zamawiającego, ale jako przykład programu prac można wskazać przedstawione poniżej etapy.
1.Określenie cech kultury organizacyjnej danej organizacji, poprzez:
Przeprowadzenie badania klimatu organizacji i satysfakcji pracowników (badanie ankietowe dla wszystkich pracowników).
Analizę profilu kultury organizacyjnej organizacji (różne metody ankietowe skierowane do wszystkich pracowników lub wyłącznie kierowników).
2.Określenie modelu kultury organizacyjnej organizacji odpowiadającego wyzwaniom otoczenia i realizowanej strategii – analiza ekspercka we współpracy z najwyższym kierownictwem organizacji.
3.Identyfikacja narzędzi doskonalenia kultury organizacyjnej stosowanych w organizacji (elementów systemu motywacyjnego, zarządzania etyką, zarządzania rozwojem pracowników).
4. Określenie odchyleń od docelowego modelu kultury organizacyjnej Urzędu oraz wskazanie działań (rozwiązań organizacyjnych, narzędzi i metod zarządzania kapitałem ludzkim, kluczowych kompetencji kierowniczych do zbudowania itp.) wspierających pożądane zmiany.
5. Analiza cech osobowościowych kierowników i innych kluczowych pracowników w organizacji (prowadzona przy współudziale psychologa-trenera).
Badania kierowników, których zakres dobierany jest indywidualnie do każdej organizacji i potencjalnie może obejmować takie zagadnienia jak: styl kierowania, radzenie sobie w sytuacji stresowej, kompetencje społeczne takie jak asertywność, komunikacja, kooperacja, zaradność społeczna itp.
Opracowanie wniosków z badań dla kierownictwa organizacji dotyczących profilu kadry kierowniczej.
Trening personalny (grupowy lub indywidualny) dla badanych kierowników.
6.Wdrożenie specjalistycznych programów, dedykowanych dla wybranych grup pracowników. Dotychczas wdrażaliśmy tego typu programy m.in. dla mistrzów produkcji (tzw. Liga Mistrzów), pracowników controllingu, pracowników spółek świadczących usługi utrzymania ruchu, kierowników w urzędach miast, kierowników w spółdzielni mieszkaniowej.
Efekty prac
Prowadzone przez nas we współpracy z amerykańską organizacją APQC badania efektywności wybranych procesów w restrukturyzowanych przez Instytut przedsiębiorstwach, w których doskonalenie organizacji wsparto
budowaniem proefektywnościowej kultury organizacyjnej (badania prowadzono rok po wdrożeniu zmian organizacyjnych) wykazały wzrost wskaźników w odniesieniu do następujących procesów:
Zarządzanie finansami.
Zarządzanie zasobami ludzkimi.
Zarządzanie łańcuchem dostaw (logistyka, wytwarzanie, zakupy, planowanie łańcucha dostaw).
Zarządzanie IT.
Zarządzanie rozwojem produktu (B+R+I).
Badania przeprowadzone przez J.R. Carletona oraz C. Lineberry wskazały jednoznacznie, że uwzględnienie w procesach fuzji i przejęć przedsiębiorstw w Europie i USA kwestii integracji i adaptacji kultury organizacyjnej łączonych przedsiębiorstw ma znaczący wpływ na wzrost przychodów, rozwój zasobów ludzkich (produktywność zatrudnienia), wzrost cen akcji oraz wzrost zysku netto.
Lp | Wskaźnik | Przedsiębiorstwa przemysłowe w USA i Europie (średnio w 2004 r.) | |
Wzrost bez integracji kulturowej łączonych podmiotów | Wzrost przy uwzględnieniu adaptacji kulturowej łączonych podmiotów | ||
1 | Wzrost przychodów | 166% | 682% |
2 | Rozwój zasobów ludzkich (produktywność zatrudnienia) | 32% | 282% |
3 | Wzrost cen akcji | 74% | 901% |
4 | Wzrost zysku netto | 1% | 756% |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie Carleton J. Robert, Lineberry Claude: Achiewing Post-Merger Success, A Stakeholder’s Guide to Cultural Due Diligence, Assessment, And Integration. Pffeifer 2004.
Kluczowe sektory klientów, dla których opracowaliśmy kompleksową metodykę budowania proefektywnościowej kultury organizacyjnej
Aktualnie, posiadamy opracowane unikalne metody dla następujących grup klientów:
przedsiębiorstwa, polskie i międzynarodowe produkcyjne i usługowe,
ednostki samorządowe (urzędy miast, gmin i starostwa powiatowe).
Opracowaliśmy specjalistyczne programy doskonalenia kompetencji osobowościowych, dedykowane dla następujących grup pracowników:
mistrzów produkcji (tzw. Liga Mistrzów),
pracowników controllingu,
pracowników spółek świadczących usługi utrzymania ruchu,
kierowników (naczelników wydziałów, kierowników referatów) w urzędach miast,
kierowników w spółdzielni mieszkaniowej.