Zarządzanie procesowe – po co zarządzać firmą w sposób procesowy?

Analizując praktyki najlepszych firm na świecie – zarządzanie procesowe (zarządzanie procesami) to aktualnie najbardziej skuteczne narzędzie niwelowania przejawów kryzysu współczesnego przedsiębiorstwa, od którego w praktyce nie ma odwrotu.
Nasza praktyka pokazuje, że zarządzanie procesowe w urzędzie czy firmie prywatnej paradoksalnie nie stanowi rewolucji (przecież procesy gospodarcze realnie występują w każdej organizacji), co jest zgodne z najnowszymi trendami (obecnie odchodzi się od rewolucyjnego reengineeringu procesów, popularnego w latach 90-tych).
 Zarządzanie firmą widzianą w postaci „pionowych silosów funkcji” nie oddaje realnych przebiegów procesów gospodarczych (realizacja celów i zmierzeń ma charakter procesowy).
 Procesy przebiegają w „poprzek organizacji” wspierając realizację strategii oraz zarządzanie ryzykiem.
 Zarządzanie procesami gospodarczymi, to zmiana kultury organizacyjnej firmy: z mozolnego wspinania się po drabinach hierarchii, do poziomego poruszania się w procesach gospodarczych.

Jak wdrożyć efektywną organizację procesową?

 Obecnie często stosuje się model organizacji i zarządzania zakładający funkcjonowanie systemu opartego na konfiguracji struktury organizacyjnej wertykalnej i struktury organizacyjnej horyzontalnej (procesowej). Można więc zarządzać procesowo nie burząc tradycyjnych struktur organizacyjnych.
W tego typu organizacji procesowej kierownicy zachowują optykę funkcjonalną nakierowaną na „perfekcję wykonania czynności specjalistycznych” oraz zyskują optyką procesową nakierowaną na rezultat „skutek użyteczny całości, zależny od właściwej koordynacji czynności w czasie i przestrzeni”.
Szczegółowy projekt głównych procesów gospodarczych (tzw. mapę procesów) opracowujemy stosując modelowe klasyfikacje procesów wdrożone przez liderów na świecie.
 Oferujemy kompleksowy zestaw sprawdzonych metod i narzędzi zarządzania procesowego, opracowanych na podstawie światowych standardów m.in. American Productivity and Quality Center.
 Gwarantujemy wsparcie informatyczne dla administrowania systemem zarządzania procesami gospodarczymi (autorski system informatyczny PIKADOR).
 Nasze wdrożenia istotnie poprawiają efektywność i produktywność procesów (takich jak zarządzanie finansami, zarządzanie zasobami ludzkimi, logistyka, zakupy, sprzedaż, zarządzanie rozwojem produktu, zarządzanie produkcją, zarządzanie produkcyjnym majątkiem trwałym), co potwierdzają cykliczne analizy benchmarkingowe prowadzone u naszych klientów przez APQC.

Przykładowy zakres prac

1. Zdefiniowanie strategii i celów nadrzędnych organizacji (opracowanie strategii oraz identyfikacja i analiza potrzeb różnorodnych grup interesariuszy), dla których system zarządzania oparty na podejściu procesowym będzie stanowił układ wsparcia.

2.Zdefiniowanie procesów, których organizacja będzie optymalizowana (identyfikacja i klasyfikacja procesów oraz ich opis przez pryzmat celów, mierników i przedmiotu ich realizacji, uczestników, reguł i zasad funkcjonowania, podziału odpowiedzialności, uprawnień i ról organizacyjnych w zakresie zarządzania procesami, zaprojektowanie struktur procesowych i udokumentowanie procesów).

3.Implementacja regulacji organizacji procesowej (projektowanie i wdrażanie struktur procesowych i reorganizacja zasobów firmy pod dyktando procesów w celu doskonalenia i optymalizacji procesów).

4.Pomiar skuteczności procesów, doskonalenie organizacji procesowej.

Zarządzanie procesami w urzędzie śląskie

Restrukturyzację organizacyjną prowadzimy w odniesieniu do całego przedsiębiorstwa (wszystkich głównych procesów gospodarczych) lub wybranych procesów. W szczególności specjalizujemy się w organizacji następujących procesów:

 Zarządzanie majątkiem trwałym produkcyjnym (od inwestycji, poprzez utrzymanie ruchu po likwidację majątku) – Problemami organizacji procesu inwestycyjnego, jak i obsługi produkcyjnego majątku trwałego (eksploatacja i remonty) w polskim przemyśle (głównie chemicznym i energetycznym) zajmujemy się od 30 lat. W tym czasie realizowaliśmy prace polegające na projektowaniu dokumentacji organizacyjnej dla procesów zarządzania inwestycjami (procedury, zakresy obowiązków pracowników, regulacje organizacyjno-techniczne dla zarządzania procesem, mapy procesów, mapy obiegu informacji itp.), restrukturyzacji obszarów organizacyjnych odpowiedzialnych za przygotowanie i nadzór nad inwestycjami (stosowne departamenty i centra w spółkach przemysłowych oraz biura inżynierskie), a także ich realizację (w tym wydzielanie, konsolidacja, reorganizacja spółek remontowych i utrzymania ruchu w przemysłowych grupach kapitałowych). Czerpiemy wiedzę z naszych badań i doświadczeń, wzbogaconych dobrymi światowymi praktykami przemysłowymi (zgodnie z normami PAS 55 i ISO 55000), kreując rozwiązania problemów na miarę aspiracji i dla sukcesów naszych Klientów.
 Zarządzanie rozwojem (B+R+I) – Specjalizujemy się w projektowaniu organizacji dla prac i projektów badawczo-rozwojowych. Wspieramy w tym zakresie firmy przemysłowe poprzez wyodrębnianie centrów B+R w formie jednostek organizacyjnych lub odrębnych spółek na bazie istniejących lub pozyskanych z zewnątrz zasobów. Doskonalimy też organizację instytutów badawczych (jednostek badawczo-rozwojowych). Wspieramy również naszych klientów w budowaniu struktur współpracy z instytucjami badawczymi i innymi podmiotami, celem bardziej efektywnej realizacji celów rozwojowych. Posiadamy unikalne metody dla określania optymalnego zatrudnienia w obszarach realizujących prace laboratoryjne (zarówno B+R, jak i w zakresie analiz jakości itp.).
 Kontrola zarządcza – Projektujemy w przedsiębiorstwach (w tym spółkach giełdowych) oraz jednostkach samorządowych zintegrowane systemy kontroli zarządczej integrujące działania: kontroli i audytu wewnętrznego, zarządzania zgodnością (compliance), ryzykiem, etyką itp.
 Zarządzanie personelem – Wspieramy naszych klientów w zakresie budowania strategii zarządzania kapitałem ludzkim, budowania systemów motywacyjnych i płacowych oraz racjonalizacji zatrudnienia. Posiadamy w tym zakresie autorskie i bazujące na światowych standardach metody, odnoszące się do:
Wartościowania stanowisk pracy i budowania taryfikatorów oraz tabel płacowych.
Systemów oceny pracowników.
Racjonalizacji zatrudnienia w systemach pracy ciągłej w przemyśle (4bop, 5bop itp.).
Racjonalizacji zatrudnienia w wybranych procesach na podstawie benchmarków efektywnościowych i modeli ilościowych.